کاشت‌ نهال گردو؛ آسان، مقرون‌به‌صرفه و پربازده

درخت گردو یکی از گیاهان بومی ایران است که در بسیاری از استان‌ها کاشته می‌شود. میوه گردو با داشتن مواد مغذی فراوانی مانند پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، چربی، ویتامین B، ویتامین E و منگنز مزایای بسیاری برای سیستم ایمنی بدن دارد. اهمیت غذایی بالای این میوه و خواص بسیار آن در درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر، کاشت نهال گردو را به یکی از اهداف اصلی کشاورزان تبدیل کرده است. در این مطلب به روش‌های کاشت این نهال و نکات لازم برای رشد مناسب آن می‌پردازیم.

کاشت نهال گردو

برای کاشت‌ نهال گردو به چه شرایطی نیاز داریم؟

درخت گردو مانند هر گیاه دیگری برای رشد و نمو اصولی و بازده حداکثری به شرایط خاصی نیاز دارد. طول عمر بالا و خواص بسیار میوه این درخت، آن را به گزینه‌ای مناسب برای باغ‌‌های شما تبدیل می‌کند. مهم‌ترین نکته در کاشت نهال گردو، فراهم‌کردن بهترین شرایط رشد از روز اول و آگاهی از نوع نهالی است که باید در زمین کاشته شود.

ویژگی‌های یک نهال گردوی مناسب چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید نهال گردو، انتخاب نوع مرغوب آن است. در صورت کاشت نهال بی‌کیفیت و دارای ریشه‌های ضعیف، میوه‌های نهایی کیفیت خوبی ندارند. در هنگام خرید نهال گردو باید رقم گرده‌زای سازگار با نهال نیز خریداری شده و به نسبت 1 به 10 در هر ردیف کاشته شود.

ویژگی‌های یک نهال گردوی مناسب عبارت‌اند از:

  • نهال گردو باید دارای شناسنامه و گواهی سلامت بهداشت باشد
  • نهال باید دارای ریشه‌های قوی باشد
  • قسمت پیوند نهال نباید دارای زخم زدگی و برآمدگی نامتعارف باشد
  • نهال باید کاملا سالم و عاری از هرگونه رنگ‌پریدگی و بیماری و آفت باشد
  • پایه و قسمت پیوند آن باید عمود باشد
  • نهال مرغوب گردو حداقل باید دارای 40 سانتی‌متر طول باشد

کاشت نهال گردو

اقدامات لازم برای محافظت از نهال گردو در زمان کاشت

با توجه به نیاز نهال گردو به آب‌وهوای سرد و کوهستانی، پس از کاشت این نهال در گودال و اضافه‌کردن خاک، برای جلوگیری از سوختن آن در اثر گرمای شدید تابستان، می‌توان تنه نهال را از قسمت پیوند تا بالای تنه به رنگ و چسب آغشته کرد.

همچنین برای جلوگیری از شکستگی و کج‌شدن نهال در برابر بادهای شدید، باید از یک قیم استفاده کرد که طولی بین 5/1 تا 2 متر داشته باشد. این قیم باید در نزدیکی نهال در زمین فر رفته و با استفاده از طناب به آن گره زده شود.

بهترین زمان کاشت نهال‌ گردو چه فصلی است؟

برای انتخاب مناسب‌ترین فصل برای کاشت‌ نهال گردو، باید با انواع نهال‌های آن آشنا بود. نهال‌های گردو به دو صورت ریشه لخت و گلدانی وجود دارند. کاشت نهال‌های ریشه لخت در فصل پاییز و زمستان بهترین محصول را به باغداران می‌دهند. نهال‌های گلدانی نیز در بهار بهترین زمان کاشت خود را سپری می‌کنند؛ بنابراین بهترین زمان برای کاشت‌ نهال گردو، اوایل بهار تا اواخر پاییز است. زیرا با توجه به حساس‌بودن نهال گردو به سرمای زیاد، در این دو فصل شرایط آب‌وهوایی و خاک مساعد، امکان کاشت مناسب نهال‌ گردو را فراهم می‌کنند.

خاک مناسب برای نهال‌ گردو

از مهم‌ترین عوامل کاشت اصولی نهال گردو، نوع خاک آن است. خاک مناسب کاشت نهال گردو، باید دارای ماسه‌های ریز باشد تا ریشه این نهال به‌سادگی رشد کند. در مسیر ریشه درحال‌رشد نباید هیچ‌گونه مانعی مانند سنگ‌ریزه قرار بگیرد و مقدار PH خاک نیز برای نهال گردو باید در بازه 6 الی 7 باشد.

کاشت نهال گردو

آبیاری؛ مهم‌ترین نکته در رشد نهال‌‌ گردو

بعد از کاشت نهال باید بلافاصله آن را آبیاری کرد. بهترین روش برای آبیاری نهال گردو، آبیاری قطره‌ای است. با افزایش سن درخت و به دلیل استحکام ریشه، مقدار آب مورد نیاز آن کم می‌شود و بعد از گذشت مدتی حدود دو سال می‌توان تنها سه بار در ماه به این درخت آب داد. آبیاری بیش از حد نهال گردو، به ریشه‌های آن آسیب می‌رساند.

آبیاری نهال گردو در 2 مرحله انجام می‌شود. در هر مرحله باید به مقدار 10 لیتر آب در پای نهال گردو اضافه کرد. پس از پایان مرحله اول آبیاری، باید مقداری صبر کرد تا آب به‌خوبی نشست کرده و در آب فرو برود. بعد از آن مرحله دوم آبیاری را شروع کرده و خاک را کاملا سیراب می‌کنیم. میزان آبیاری نهال گردو باید به فاصله 6 روز و تا 3 مرحله انجام شود. برای جلوگیری از خیس شدن طوقه در زمان آبیاری نهال گردو نیز می‌توان با خاک ریختن بیشتر اطراف آن، سطح طوقه را از آب بالاتر برد.

دکتر کاشت؛ معتبرترین مرجع خرید نهال‌‍‌ گردو

انتخاب نوع مناسب نهال گردو مهم‌ترین عامل در افزایش باردهی آن به‌شمار می‌رود. یکی از معتبرترین مراجع فروش این نهال‌ها دکتر کاشت است. دکتر کاشت با بهره‌مندی از دانش علمی و به‌کارگیری مدرن‌ترین تجهیزات کشاورزی، بهترین نهال‌ها، بذرها و کودهای شیمیایی را در اختیار باغداران قرار می‌دهد. ما در این مجموعه با ارائه مشاوره رایگان برای انتخاب نهال مناسب، به شما در کاشت‌ اصولی نهال‌ گردو کمک می‌کنیم. شما می‌توانید برای مشاوره با کارشناسان ما و آگاهی از خدمات دکتر کاشت، به سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.