آزمایش آب و خاک کشاورزی

کاشت موفق نهال با آزمایش آب و خاک کشاورزی

اگر می‌خواهید بهترین نهال را برای باغ خود انتخاب کنید باید ابتدا آزمایش‌های آب و خاک کشاورزی را انجام دهید. سپس نتایج این آزمایش‌ها توسط یک متخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد. به این ترتیب نهال‌های شما به‌خوبی رشد می‌کنند و به بالاترین میزان باردهی می‌رسند. ما در مجموعه دکتر کاشت به کمک متخصصین کشاورزی این امکان را داریم تا با آزمایش آب و خاک زمین زراعی، بهترین نهال مثمر یا غیرمثمر را به شما معرفی ‌کنیم. در ادامه شما را با نحوه اجرا بیشتر آشنا می‌کنیم.

آزمایش خاک کشاورزی برای کاشت نهال

آزمایش خاک کشاورزی

در زمان انتخاب نهال چندین نکته ضرورت دارند. از جمله این نکات می‌توان به میزان ph خاک و بازه قابل تحمل ph برای نهال اشاره کرد که با آزمایش خاک کشاورزی روشن می‌شود. این آزمایش همچنین ترکیبات خاک را نشان می‌دهد که برای تعیین کود ضرورت دارد. آزمایش آب کشاورزی نیز مزایای خاص خود را دارد؛ بنابراین با نکات این دو آزمایش آشنا می‌شویم.

در گذشته کشاورزان و باغداران بر اساس بررسی فیزیکی خاک، ویژگی‌های آن را ارزیابی می‌کردند. اما این روش دارای درصد خطای بسیار است. با پیشرفت تکنولوژی امروزه دیگر به‌سادگی می‌توان با روش‌های آزمایشگاهی خاک و آب کشاورزی را آزمایش کرد. نتیجه این آزمایشات، اطلاعاتی را درباره سبک یا سنگین بودن خاک، ph خاک و عناصر موجود در خاک در اختیار ما قرار می‌دهد. برای این کار کشاورزان و باغداران باید یک نمونه خاک را برای آزمایشگاه ارسال کنند.

مرحله نمونه‌برداری از خاک

نمونه‌برداری یکی از مراحل مهم آزمایش خاک است که اثر مستقیم در نتیجه آزمایشات دارد. همچنین نمونه باید از عمق ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری خاک برداشته شود. از سوی دیگر هر ۲ هکتار از زمین به یک نمونه دو کیلوگرمی از خاک نیاز دارد. این نمونه باید در یک ظرف پلاستیکی به آزمایشگاه تحویل داده شود.

مرحله آزمایش خاک

آزمایشگاه‌ بعد از دریافت نمونه از روش‌های گوناگونی برای بررسی خاک استفاده می‌کند و سپس نتایج ثبت و در نهایت تفسیر می‌شوند. زیرا اطلاعات خام ممکن است برای کشاورزان و باغداران قابل درک نباشند.

آزمایش خاک کشاورزی

مرحله تفسیر نتایج آزمایش خاک کشاورزی

متخصصان آزمایشگاه خاک کشاورزی بر اساس نیازهای باغداران و کشاورزان اقدام به تفسیر نتایج آزمایش می‌کنند. تفسیر نتایج آزمایش خاک کشاورزی نکات مهمی را برای آن‌ها روشن می‌کند که عبارتند از: تعیین نوع خاک مزرعه یا باغ، تعیین درختان و گیاهان قابل کشت و تعیین نوع کود مورد نیاز.

این آزمایش‌ها همچنین این موارد را برای شما روشن می‌کنند:

  • میزان ph خاک: میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک در انتخاب نهال اهمیت زیادی دارد. بهترین بازه ph برای کاشت درختان 5.5 تا 6.5 است اما درختانی هم هستند که شرایط خارج از این بازه را می‌توانند تحمل کنند
  • درصد مواد آلی خاک: درصد OM میزان حاصلخیزی خاک را نشان می‌دهد
  • هدایت الکتریکی: این معیار که با حروف اختصاری EC شناخته می‌شود میزان شوری و همچنین یون‌های خاک را نشان می‌دهد
  • بافت خاک: این معیار نشان‌دهنده سبک یا سنگین بودن خاک است. برخی از نهال‌های خاک‌های سنگین را می‌توانند تحمل کنند اما برخی دیگر فقط در خاک سبک رشد می‌کنند
  • میزان ترکیبات نیتروژن، فسفر و پتاسیم: این معیار تعیین‌کننده نقاط قوت و کمبودهای خاک است که از طریق آن می‌توان نوع و میزان کود لازم برای خاک را تعیین کرد
  • میزان آهک: آهک می‌تواند تنظیم کننده میزان اسیدیته خاک باشد اما این میزان باید متعادل باشد
آزمایش خاک کشاورزی

آزمایش آب کشاورزی

یکی دیگر از آزمایش‌های لازم برای کاشت نهال در باغ، بررسی شرایط آب کشاورزی است. معمولا این آزمایش توسط کسانی انجام می‌شود که می‌خواهند در یک شرایط استاندارد، فرآیندهای باغداری و کشاورزی را انجام دهند. همچنین آب با املاح و ترکیبات مناسب می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری در باغداری شود. در آزمایش آب کشاورزی مواردی مانند میزان فلزات سنگین و آلاینده و انواع املاح و مواد معدنی موجود در آب بررسی می‌شوند.