محبوبیت کاشت نهال تزئینی برای باغ

نهال‌های‌ تزئینی یا زینتی گونه‌ای از نهال‌های غیرمثمر به شمار می‌آیند که به‌خاطر ظاهر چشم‌نواز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. نهال تزئینی برای باغ و انواع فضاهای سبز شهری مانند پارک‌ها و بلوارها مناسب است و از آن‌ها برای زیباسازی این اماکن استفاده می‌کنند. یکی از مزایای مهم نهال‌های زینتی قابلیت کاشت آن‌ها در انواع مختلف خاک‌ها است. این نهال‌ها دارای دو نوع درخت و درختچه هستند و ارتفاع درخت آن‌ها می‌تواند به 5 متر برسد. اما تنه درختچه‌های تزئینی حالت منشعب دارد و ارتفاع آن‌ها به بیش از 3 متر نمی‌رسد.

نهال غیرمثمر چیست؟

به‌طور کلی نهال‌ها را در دو گروه مثمر و غیرمثمر طبقه‌بندی می‌کنند. به بیان ساده، نهال‌هایی مانند سیب، انگور و گیلاس که قابلیت پرورش میوه دارند را نهال مثمر و نهال‌هایی مانند چنار و کاج تهران را که میوه‌های آن‌ها قابل خوردن نیست، غیرمثمر می‌نامند.

یکی از اهداف اصلی کاشت درختان غیرمثمر استفاده از آن‌ها به‌عنوان نهال تزئینی در باغ است. چرا که این نهال‌ها به‌خاطر برگ‌های زیبا و رنگارنگ خود ظاهر بسیار جذابی دارند و شما می‌توانید برای زیباسازی فضای باغ و ویلا از آن‌ها استفاده کنید. درختان غیرمثمر کاربردهای دیگری نیز دارند که عبارتند از:

  • کاشت درخت برای استفاده از چوب آن‌ها
  • کاهش آلودگی و افزایش میزان تولید اکسیژن
  • ساخت حصار با استفاده از این درختان غیرمثمر
  • ایجاد سایه‌بان در قسمت‌های مختلف باغ‌ها یا فضاهای سبز شهری

مزایای کاشت نهال تزئینی برای باغ

بدون شک دلیل اصلی کاشت نهال‌های تزئینی زیباسازی محیط باغ است. زیرا این نهال‌های در مقایسه با نهال‌های مثمر ظاهر زیباتری دارند و جلوه مناسبی به باغ‌ها و فضاهای سبز می‌دهند. همچنین شما می‌توانید از تنه این درختان به عنوان پرچین برای باغ خود استفاده کنید.

کاشت نهال تزئینی برای باغ مزیت بزرگ دیگری نیز دارد. اصولا تمامی نهال‌های غیرمثمر می‌توانند خاک را تجزیه کرده و هیدروکربن تولید کنند. همچنین درکنار این کار از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌کنند. در نتیجه می‌توانید با کاشتن نهال‌های تزئینی در باغ خود، از فرسایش و کاهش کیفیت خاک جلوگیری کنید.

زیباترین انواع نهال تزئینی برای باغ

شما در انتخاب وکاشت نهال‌ تزئینی برای باغ خود گزینه‌های فراوانی دارید، اما برای پیدا کردن نهال مناسب باید به شرایط آب‌وهوایی منطقه زندگی خود توجه کنید. نهال‌های زینتی علاوه‌بر مضاعف کردن زیبایی باغ شما، می‌توانند باعث خنک شدن هوا و تولید اکسیژن بیشتر شوند. در ادامه تعدادی از زیباترین انواع نهال تزئینی برای باغ را به شما معرفی می‌کنیم.

نهال تزئینی برای باغ

نهال درخت ابریشم

ابریشم گونه‌ای پهن‌برگ از تیره نخودیان بوده و برای اولین بار در قرن 18 میلادی توسط یکی از نجیب‌زادگان ایتالیا به تمامی اهالی قاره اروپا معرفی شد. برگ‌های کوچک این نهال در طول شبانه‌روز دو مرتبه باز و بسته می‌شوند و به همین دلیل به آن درخت شب‌خسب نیز گفته می‌شود. در کشور ایران از نهال ابریشم به عنوان نهال زینتی برای باغ استفاده می‌کنند. نهال ابریشم می‌تواند خود را با شرایط اقلیمی مختلف سازگار کند و به همین دلیل باغ‌داران می‌توانند آن را در بسیاری از مناطق کشور ایران بکارند.

نهال تزئینی برای باغ

نهال افرای قرمز

افرای قرمز یکی از گونه‌های بومی مناطق استوایی و کشور ژاپن است که از آن به‌عنوان نهال زینتی برای باغ و انواع پارک‌ها استفاده می‌کنند. این نهال از انواع برگ‌ریز به شمار می‌رود و دارای برگ‌های پهن و بسیار چشم‌نوازی است که می‌توانند به‌عنوان سایه‌بان عمل ‌کنند. برگ‌های این نهال زینتی عموما به رنگ قرمز هستند، اما ممکن است شرایط اقلیمی روی رنگ این برگ‌ها اثر بگذارد.

نهال اقاقیا

درخت زیبای اقاقیا یکی از گونه‌های بومی منطقه آمریکای شمالی است و برای نخستین بار در قرن 17 میلادی وارد سایر قاره‌ها از جمله اروپا و آسیا شد. نهال اقاقیا یکی از نهال‌های تزئینی است که کاربرد فراوانی در زیباسازی مناطق شهری دارد و اگر به یکی از پارک‌های محل زندگی خود سری بزنید، احتمالا با این درخت مواجه خواهید شد. همچنین اقاقیا یک نهال تزئینی برای باغ نیز به شمار می‌رود که می‌تواند مشکل کاهش نیتروژن خاک را از بین ببرد.

نکات مربوط به کاشت و نگهداری از نهال تزئینی برای باغ

مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از شروع به کاشت نهال تزئینی برای باغ باید به آن توجه کنید، کیفیت خاک است. چرا که جنس خاک نقشی اساسی در رشد و پرورش نهال‌های تزئینی دارد. به‌عنوان مثال، زمین‌های سنگلاخی اجازه تغذیه مناسب را به نهال نمی‌دهند و نباید نهال‌های زینتی را در چنین زمین‌های کاشت.

خاک نهال تزئینی باید سرشار از مواد مغذی باشد و معمولا برای تقویت خاک از کودهای دامی و کمپوست استفاده می‌کنند. فصل بهار بهترین زمان برای کوددهی به نهال‌های زینتی است. اگر خاک باغ شما از جنس رس است، پیشنهاد می‌شود برای سبک شدن و افزایش قابلیت زهکشی خاک مقداری کود حیوانی و ماسه را با آن مخلوط کنید.

نهال تزئینی برای باغ

برای آبیاری نهال‌های تزئینی باغ خود حتما باید به نوع و سن نهال را در نظر داشته باشید. برای رشد مناسب درخت باید آبیاری به مقدار کافی و با یک برنامه‌ریزی دقیق انجام شود. توجه کنید که نهال‌های زینتی جوان‌تر نیاز به آبیاری بیشتری دارند.

در کاشت نهال تزئینی برای باغ باید مراقب شاخه‌های آفت‌زده و اضافی باشید و در صورت لزوم آن‌ها را هرس کنید. همچنین شما باید با انواع آفات و بیماری‌هایی که نهال شما را تهدید می‌کنند، آشنا باشید و بتوانید با آن‌ها مقابله کنید. سمپاشی زمستانه یکی از مواردی است که نقش مهمی در مقابله با این آفت‌ها دارد. اصولا سمپاشی زمستانه در روزهای پایانی این فصل و قبل از متورم‌شدن جوانه‌ها انجام می‌شود. این سمپاشی تمامی تخم‌های کنه‌ها را از بین می‌برد.

خرید نهال تزئینی برای باغ از مجموعه دکتر کاشت

از نهال‌های تزئینی معمولا برای زیباسازی پارک‌ها و باغ‌های شخصی استفاده می‌کنند. این نهال‌ها علاوه‌بر افزایش زیبایی فضا، از کاهش کیفیت خاک جلوگیری می‌کنند و مانند یک سایه‌بان عمل کرده و باعث خنکی هوا می‌شوند. تمام این مزایا باعث شده است که بسیاری از افراد به‌دنبال خرید نهال تزئینی برای باغ خود باشند. برای کاشت این نهال‌های تزئینی باید به جنس و میزان نفوذپذیری خاک توجه کنید و از آبیاری و سمپاشی دوره‌ای و منظم غافل نشوید. اگر قصد خرید نهال‌های زینتی برای باغ خود را دارید، می‌توانید برخی از گونه‌های این نهال را از مجموعه بزرگ دکتر کاشت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.