گیاهان مناسب باغچه حیاط

نقش گیاهان مناسب باغچه حیاط در زندگی مدرن

امروزه با روی آوردن افراد به زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی، جای خالی طبیعت بیش از هر زمان دیگری در زندگی ما احساس می‌شود. احتمالا باغچه‌ حیاط‌های کوچک آپارتمان‌ها یکی از معدود راه‌های باقی‌مانده برای حفظ ارتباط با طبیعت هستند. شما می‌توانید با کاشت گیاهان مناسب باغچه حیاط، رنگ و بوی تازه‌ای به زندگی ببخشید و همچنین روحیه خود را تقویت کنید. در این مطلب با برخی از پرفروش‌ترین گیاهان مناسب کاشت در با‌غچه آشنا می‌شویم.

ویژگی‌های اصلی گیاهان مناسب باغچه حیاط

اگر شما هم از آن دسته افراد خوش‌شانسی هستید که در حیاط خانه خود باغچه کوچکی دارید، می‌توانید با کاشتن انواع گل‌ها و گیاهان جلوه زیبایی به خانه خود ببخشید. اما باید توجه کنید که گیاهان مناسب باغچه حیاط باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و نمی‌توان هر گیاهی را داخل حیاط خانه کاشت. در ادامه به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های گیاهان مناسب باغچه می‌پردازیم.

گیاهان مناسب باغچه حیاط

مقاومت بالا در برابر نور خورشید

علاقه‌مندان به گل و گیاه می‌دانند که بعضی از گیاهان نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند و باید آن‌ها را در زیر سایه نگهداری کرد. به‌عنوان مثال، برگ‌های گیاه سانسوریا نسبت به نور خورشید حساس هستند و در صورت قرار گرفتن زیر نور مستقیم دچار ترک‌خوردگی و چوسیدگی می‌شوند. در نتیجه گیاهان مناسب باغچه حیاط باید در برابر نور خورشید مقاومت بالایی داشته باشند. زیرا باید تقریبا تمام طول عمر خود را زیر نور مستقیم خورشید بگذرانند.

مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی

گیاهان مناسب باغچه حیاط باید در برابر تغییرات جوی مقاومت بالایی داشته باشند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی نسبت به تغییر دما حساس هستند و پیشنهاد می‌شود که این گیاهان را در دمای ثابت نگهداری کنید. اما نمی‌توان دمای محیط بیرونی خانه را کنترل کرد و گیاهان مناسب باغچه همواره در معرض تغییرات جوی و تغییر دما قرار دارند.

گیاهان مناسب باغچه حیاط در برابر آفت‌ها مقاوم هستند

اصولا گل‌ها و گیاهانی که در حیاط خانه کاشته می‌شوند نیاز به مراقبت کمتری دارند و در برابر انواع آفت‌ها مقاوم هستند. این گیاهان در فضای باز قرار دارند و اگر در برابر آفت‌ها مقاوم نباشند، به‌سادگی مورد حجوم قرار می‌گیرند و از بین می‌روند. به همین دلیل نمی‌توان هر گیاهی را در باغچه خانه کاشت.

گیاهان مناسب باغچه حیاط برای فصل بهار

گیاهان مناسب برای کاشت در فصل بهار گل‌های فصلی چشم‌نوازی دارند و در برابر باران‌های بهاری مقاوم هستند. توجه کنید که گل‌ها و گیاهانی برای فصل بهار مناسب هستند که نیاز به نور شدید خورشید نداشته باشند. گل‌های لاله عباسی و مینای چمنی از بهترین گزینه‌ها برای فصل بهار به شمار می‌روند.

گیاهان مناسب برای فصل تابستان

گیاهان مناسب باغچه برای گرم‌ترین فصل سال معمولا آفتاب‌دوست هستند و در برابر نور مستقیم خورشید و کم‌آبی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. اصولا میزان گل‌دهی این گیاهان نسبت به گیاهان بهاری کمتر است. گیاه بگونیا، گیاه اشرفی و انواع کاکتوس‌ها از جمله گیاهان مناسب باغچه حیاط برای فصل گرم تابستان به شمار می‌آیند.

گیاهان مناسب باغچه حیاط در فصل پاییز

اکثر شهرهای کشور ایران در فصل پاییز بارندگی دارند و گیاهانی که در برابر سرما و بارندگی‌های شدید مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند، گزینه‌های مناسب‌تری برای کاشت در این فصل هستند. گل داوودی و کلم‌های زینتی گزینه‌های مناسبی برای کاشت در فصل پاییز به شمار می‌آیند.

گیاهان باغچه برای فصل زمستان

در فصل زمستان شما باید به سراغ کاشت گیاهانی بروید که در برابر بارش برف و سرمای شدید مقاوم باشند. این گیاهان نیاز زیادی به نور خورشید ندارند و گل‌دهی آن‌ها نسبت به سایر گیاهان کمتر است. کاکتوس کریسمس و ماگنولیای زمستانه از بهترین گیاهان برای کاشت در باغچه حیاط در فصل زمستان هستند.

گیاهان مناسب باغچه حیاط

چه گیاهانی برای کاشت در باغچه حیاط در تمامی فصول مناسب هستند؟

اگر قصد دارید گیاهانی را در باغچه حیاط خود بکارید که برای هر چهار فصل مناسب باشند، باید به سراغ گیاهان همیشه سبز بروید. بیشتر گیاهان همیشه در برابر نور خورشید و تغییرات آب‌وهوایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. در ادامه تعدادی از زیباترین گیاهان همیشه سبز را معرفی می‌کنیم.

گیاه همیشه سبز ماهونیا

ماهونیا یکی از گیاهان همیشه سبز با برگ‌های پنجه‌ای است که اندازه گل‌های آن به‌طور متوسط به  تا  سانتی‌متر می‌رسند. این گیاه میوه‌های سیاه خوراکی دارد که منبع غنی ویتامین C هستند که در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار رشد می‌کنند. این گیاهان برای باغچه مناسب هستند و بیشتر در مناطق خشک و مرطوب کشت می‌شوند. خاک‌های شنی سبکی که به‌خوبی زهکشی شده باشند، بهترین گزینه برای پرورش این گیاهان محبوب به شمار می‌آیند.

میخک ژاپنی

یکی از گیاهان مناسب باغچه حیاط میخک ژاپنی است که شاخ و برگ‌های زیبا و شکوفه‌های معطری دارد. این گیاه برای کشت پایه مناسب است و می‌توان آن را در خاک‌های شور نیز کشت کرد. میخک ژاپنی در برابر کم‌آبی مقاومت بسیار بالایی دارد. این گیاه همیشه سبز و زیبا معمولا نسبت به رطوبت زیاد و تخلیه نامناسب خاک حساس است.

گیاه همیشه سبز شمشاد

شمشاد یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین گیاهان باغچه‌ای است که معمولا از آن‌ها برای ساخت پرچین استفاده می‌شود. این گیاه ارقام گوناگونی دارد و پرورش آن نسبتا ساده است. برای این که شمشادها به بهترین حلت ممکن خود برسند، باید آن‌ها را در خاکی پرورش دهید که به‌طور کامل زهکشی شده باشد.

اگر قصد دارید که شمشاد را در فصل تابستان پرورش دهید، باید توجه کنید که این گیاه در روزهای بسیار گرم به سایه نیاز دارد. همچنین برای پرورش شمشاد در فصل سرما باید آن‌ را از بادهای شدید زمستانی دور نگه دارید. آبیاری این گیاهان نیز باید به‌صورت منظم و به‌طور عمیق انجام شود.

گیاهان مناسب باغچه حیاط

گیاهان مناسب باغچه حیاط برای مناطق کویری

مناطق کویری دارای آب‌وهوای گرم و خشک هستند و اکثر روزهای سال را بدون بارندگی می‌گذرانند. یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی مناطق کویری اختلاف دمای فاحش میان روز و شب در این مناطق است. اگر در چنین شهرهایی زندگی می‌کنید، شما باید به‌سراغ کاشت گیاهانی بروید که در برابر دو عامل کم‌آبی و تغییرات شدید دما مقاومت بالایی داشته باشند. گیاهانی مانند آکالیف، رزماری، انواع کاکتوس‌ها و گل‌های بومادران و کوکب کوهی از بهترین گزینه‌ها برای این مناطق به شمار می‌آیند.

خرید انواع گیاهان مناسب باغچه حیاط از نهالستان دکتر کاشت

امروزه بسیاری از افرادی که در خانه‌ خود حیاط کوچکی دارند، به دنبال پیدا کردن گل‌ها و گیاهان مناسب برای باغچه‌ خود هستند. کاشت این گیاهان علاوه‌بر افزایش زیبایی خانه، می‌تواند به رفع مشکل آلودگی هوا نیز کمک کنند. برای انتخاب گیاهان مناسب باغچه حیاط باید به عواملی مانند فصل، موقعیت جغرافیایی، شرایط جوی و ابعاد باغچه توجه کنید.

نهالستان دکتر کاشت عرضه‌کننده بهترین گیاهان مخصوص باغچه بوده و تنوع محصولات ما پاسخگوی نیازها و سلایق افراد مختلف است. اگر قصد خرید گل‌ها و گیاهان مناسب باغچه را دارید می‌توانید با کارشناسان باتجربه ما تماس بگیرید تا این گیاهان را به‌صورت عمده خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.