رشد و باردهی فوق‌العاده نهال با کاشت آن در بهترین زمان ممکن

قبل از کاشت هر نهال، باید بهترین زمان ممکن برای این کار را بدانید. چرا که اگر نهال در زمان مناسبی کاشته نشود، ممکن است به‌اندازه کافی رشد نکند و باردهی کمتر از حد معمول داشته باشد. باید بدانید که زمان مناسب برای کاشت هر نوع نهال متفاوت است؛ چرا که انواع نهال‌ها نیاز سرمایی مختلفی دارند و تحمل سرما و گرمای آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. با ما همراه باشید تا به بررسی بهترین زمان کاشت نهال و نکات این عملیات باغداری بپردازیم.

چه زمانی برای کاشت نهال مناسب است؟

به طور معمول بهترین زمان کاشت نهال بیشتر میوه‌ها و درختان فصول پاییز و زمستان به شمار می‌روند. به عبارتی دیگر بهتر است نهال‌ها را در اواخر فصل پاییز تا اواخر زمستان بکارید. باید اشاره کرد که پاییز و زمستان بهترین زمان برای کاشت نهال دارای ریشه لخت است. نهال‌های گلدانی زمان کاشت متفاوتی دارند. متاسفانه برخی از باغداران به زمان مناسب کاشت نهال توجه نمی‌کنند و بر این باور هستند که در هر زمانی می‌توان نهال را کاشت. اما باید بدانید که این تفکر اشتباه است؛ نهال باید زمانی کاشته شود که هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده و توانایی وفق دادن سریع‌تر و بهتر با محیط را دارد.

بهترین زمان کاشت نهال

برخی از باغداران حرفه‌ای معتقد هستند که نهال باید در فصل پاییز کاشته شود و برخی دیگر بر این باور هستند که اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان کاشت نهال است. به طور کلی فصل پاییز می‌تواند زمان بهتری برای کاشت نهال باشد؛ چرا که نهال فرصت کافی برای تجربه سرما و زمستان را خواهد داشت. همچنین نسبت به نهال‌هایی که در فصل بهار کاشته می‌شوند، یک سال زودتر فرایند رشد و باردهی خود را آغاز می‌کنند. البته منطقه محل کاشت نهال و اقلیم آب‌وهوایی آن اهمیت بسیار زیادی در انتخاب زمان کاشت نهال دارد.

مناطق مناسب برای کاشت نهال در فصل پاییز

به طور معمول در مناطقی که زمستان‌های آن‌ها سرمای شدید ندارند و معتدل هستند، بهترین زمان کاشت نهال فصل پاییز است. اما در مناطقی که زمستان‌های آن‌ها به‌شدت سرد هستند، معمولا نهال باید در فصل بهار کاشته شود. البته شما در چنین مناطقی می‌توانید نهال را در گلدان بکارید و در مکانی بگذارید که سرمای شدید آن را خراب نکند.

به طور کلی دلایل مختلفی فصل پاییز را به بهترین زمان کاشت نهال تبدیل می‌کند که عبارتند از:

  • به دلیل بودن در خواب زمستانی بافت نهال کمترین آسیب ممکن را خواهد دید
  • فرایند رشد و باردهی نهال یک سال زودتر شروع می‌شود
  • با توجه به خنکی هوا، نهال به آب زیادی احتیاج ندارد
  • نهال در مدت کوتاه‌تری به باردهی می‌رسد

بهترین زمان کاشت نهال

بهترین زمان کاشت برخی از نهال‌های پرطرفدار

در مجموع نهال باید زمانی کاشته شود که خاک یخ نزده باشد؛ بنابراین بهترین زمان فصل پاییز و چند هفته قبل از شروع فصل زمستان است. به طور کلی با توجه به نیاز سرمایی متفاوت نهال‌ها زمان مناسب برای کاشت آن‌ها متغیر خواهد بود. بنابراین برای کاشت هر نهال باید درباره نیاز سرمایی و زمان مناسب کاشت آن تحقیقات کاملی انجام دهید.

بهتر است به بررسی چند نهال پرطرفدار و زمان مناسب کاشت آن‌ها بپردازیم. به عنوان مثال نهال گردو حتما باید در فصل پاییز کاشته شود؛ چرا که می‌تواند سرمای شدید را تحمل کند و باردهی بالایی داشته باشد. در مقابل نهال خرمالو تحمل سرما را ندارد و بهترین زمان برای کاشت آن اواخر زمستان و اوایل بهار است. نهال گیلاس نیز مانند گردو باید در فصل پاییز کاشته شود؛ چرا که به گرما و خشکی حساسیت دارد و در صورتی که آن را در فصل پاییز نکارید، ریشه آن به طور کامل رشد نخواهد کرد.

بهترین زمان کاشت نهال

آشنایی با بهترین زمان کاشت انواع نهال در دکتر کاشت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در رشد و باردهی یک نهال، بهترین زمان برای کاشت آن است. بهترین زمان کاشت نهال با توجه به میزان تحمل سرمای نهال مورد نظر تعیین می‌شود. اگر قصد احداث باغ دارید باید اطلاعات لازم درباره زمان مناسب کاشت و شرایط نگهداری نهال‌ها داشته باشید. برای کسب این اطلاعات بسیار مهم می‌توانید به قسمت‌های مختلف وب‌سایت دکتر کاشت مراجعه کنید. کارشناسان ما در دکتر کاشت تمام اطلاعات لازم برای احداث باغ و کاشت نهال‌ها را به شما می‌دهند تا شما بتوانید نهال‌هایی با رشد و باردهی کافی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.