انتخاب نهال پسته

انتخاب نهال پسته؛ انتخاب یکی از پرفروش‌ترین محصولات باغی

یکی از پرسودترین ارقام میوه برای پرورش و احداث باغ، نهال پسته است. نهال پسته به علت میوه‌های پرطرفدار و گران‌قیمتی که دارد می‌تواند بهترین گزینه برای هر باغداری به شمار بیاید. پیش از انتخاب نهال پسته و کاشت آن در باغ، باید با مواردی مانند سازگاری نهال با شرایط آب و هوایی، روش کشت و انواع آن آشنا شوید. در این مقاله از دکتر کاشت قصد داریم مهم‌ترین نکاتی که شما باید در خصوص نهال پسته و خرید آن بدانید را بررسی کنیم.

نگاهی به برترین انواع نهال پسته

در این بخش از مطلب چگونگی انتخاب نهال پسته مرغوب قصد داریم تا برترین واریته‌های نهال پسته و ویژگی‌های آن‌ها را به شما معرفی کنیم. در این قسمت نهال‌های پسته فلسطینی، کله قوچی، هیبریدی و احد آقایی را بررسی می‌کنیم.

انتخاب نهال پسته

نهال پسته کله قوچی میوه‌های درشت و خوش‌طعم دارد

یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما برای انتخاب نهال پسته، کله قوچی است. این نهال پسته میوه‌های درشت و خوش‌طعم دارد و انتخابی مناسب برای صادرات است. نهال پسته کله قوچی در شرایط خشک و کویری بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

اگر بتوانید شرایط کاشت و مراقبت از این نهال را فراهم کنید می‌توانید از مزایای حداکثری باردهی آن بهره‌مند شوید. این نهال پسته همچنین یک نهال پسته زودبازده است. شما برای باروری نهال کله قوچی باید در ازای هر 10 نهال پسته، یک نهال پسته گرده‌افشان را بکارید.

انتخاب نهال پسته

هیبریدی؛ از پرفروش‌‌ترین واریته‌های نهال پسته

یکی از پرفروش‌ترین و برترین انواع نهال پسته برای خرید، نهال پسته هیبریدی است. این نهال‌ها خصوصیات ژنتیکی فوق‌العاده‌ای دارند و در مقابل شرایطی مانند سرما، گرما یا کم آبی و یا حتی حملات آفات و بیماری‌های گیاهی، بسیار مقاوم هستند. باردهی این نوع از نهال پسته در هر هکتار حدود ۷ تن می باشد و از سال سوم به باردهی می‌رسد.

انتخاب نهال پسته

احمد آقایی؛ مقاوم در برابر خشکی، آفات و بیماری‌های مختلف

گزینه دیگر شما برای انتخاب نهال پسته، نهال پسته احمد آقایی است. این نهال پسته شهرت بالایی دارد و در ارتفاعات حداکثر 1800 متری از سطح دریا رشد می‌کند. این نهال در برابر خشکی، آفات و بیماری‌های مختلف مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. مهم‌ترین نکته در رابطه با نهال پسته احمد آقایی این است که این نهال در هکتار سالیانه خود حدودا 8 تن پسته مرغوب را تولید می‌کند.

انتخاب نهال پسته

نهال پسته فلسطینی؛ نهالی که در صورت مساعد بودن شرایط، 100 سال عمر می‌کند

نهال پسته فلسطینی در واقع همان نهال پسته زرندی است. باغداران و کشاورزان به علت تفاوت جزئی که میان این نهال با نهال نژاد زرندی دارد، به آن اسرائیلی یا فلسطینی می‌گویند. این نهال طول عمر بسیار بالایی دارد و در صورتی که شرایط کاشت و نگهداری از این گیاه را فراهم کنید و شرایط اقیمی هم مساعد باشد می‌تواند تا بیش از 100 سال طول عمر مفید داشته باشد.

توصیه می‌کنیم برای کاشت نهال پسته اسرائیلی (فلسطینی)، زهکشی را تا حداقل عمق دو متری انجام دهید. همچنین بهتر است برای این نهال از خاک لومی کمک بگیرید. برای رشد بهتر این نهال هم استفاده از کودهای پوسیده دامی بهترین گزینه خواهد بود.

چگونه نهال پسته بکاریم؟

بعد از انتخاب نهال پسته مورد نظر نوبت به کاشت آن درون باغ می‌رسد. شما باید در ابتدا با استفاده از تراکتور خاک را تا عمق 2 متری شخم بزنید. این کار با هدف شکسته شدن و مخلوط شدن لایه‌های سخت و سنگین در خاک انجام می‌گیرد.

در مرحله بعدی شما باید با در نظر گرفتن نقشه زمین و فواصل کاشت درختان و طرح توجیهی، چاله‌های کاشت نهال را در فواصلی مناسب درون خاک ایجاد کنید. در نهایت هم باید بعد از قرار دادن نهال در خاک، با استفاده از میکس کود دامی پوسیده و خاکی مرغوب آن را پر کنید و روی آن را با پای خود فشار دهید تا اکسیژن به طور کامل از خاک خارج شود. در ادامه این بخش قصد داریم تا مهم‌ترین نکات در خصوص کاشت نهال پسته را به شما معرفی کنیم.

انتخاب نهال پسته

بهترین زمان برای کاشت بذر درون زمین چه زمانی است؟

بهترین زمان برای کاشت بذر در زمین اواخر اسفند ماه و یا اوایل فصل بهار است. اول باید بذرها را بین 24 تا 48 ساعت در آب بخیسانید. سپس آن‌ها را از آب خارج کرده و به خوبی آبکشی کنید. پس از آن باید با کمک سموم قارچ کش یا هیپوکلرید سدیم (مایع سفید کننده) بذرها را ضد عفونی کنید.

بذرها را درون کیسه قرار داده و بین 4 تا 5 روز مرطوب نگه دارید. بهترین دمای هوا برای جوانه زنی بذر بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد است. پس از جوانه زدن آن‌ها باید با استفاده از قارچ کش بذرها را ضد عفونی کرده و سپس می‌توانید آن‌ها را بکارید.

در مرحله بعدی باید در زمین‌هایی که آب و خاک شیرین دارند، بذرها را پس از بارور شدن زمین در باغ می‌کارند. در صورتی که خاک باغ سنگین باشد شما باید داخل گودال را با استفاده از ماسه بپوشانید. این کار سبب افزایش اکسیژن رسانی به ریشه می‌شود. عمق تقریبی چاله کاشت باید 2 تا 5 برابر بزرگ‌تر از قطر بزرگترین بذر باشد.

فاصله تعیین‌شده برای کاشت نهال‌های پسته

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند به شما بعد از انتخاب نهال پست کمک کند، توجه به فاصله کاشت این نهال‎‌ها است. درختان پسته تاج بزرگ و گسترده‌ دارند. از طرفی ارتفاع این درخت‌ها گاهی می‌تواند به 10 متر هم برسد. به همین دلیل به منظور پیشگیری از ایجاد هرگونه اختلال در دریافت نور خورشید توسط شاخه‌ها و برگ‌ها باید نهال پسته را در فواصل 3 الی 4 متری و در ردیف‌هایی با فاصله 6 تا 7 متری بکارید.

از دیگر نکات مهم برای کاشت نهال پسته می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • عمق گودال: برای خاک‌های باکیفیت عمق چاله باید بین 50 تا 60 سانتی‌متر و برای خاک‌های نامرغوب، نیم تا 1 متر
  • کوددهی: نهال‌های پسته 2 بار در سال نیاز به کوددهی دارند و بهترین کود برای آن‌ها کودهای حیوانی مانند گاوی و گوسفندی است. در طول دوران آبیاری توصیه می‌شود از کوهای شیمایی مانند ازت و فسفره استفاده کنید
  • آبیاری: نهال‌های پسته هر 2 هفته یک بار نیاز به آبیاری دارند
  • هرس: دو نوع هرس به نام‌های فرم و جامی برای این نهال‌ها وجود دارد

انتخاب نهال پسته

نکاتی طلایی برای انتخاب مرغوب‌ترین نهال پسته

اولین مساله‌ای که باید در زمان انتخاب نهال پسته به آن توجه داشته باشید، خرید این نهال از نهالستانی معتبر و با سابقه است. در نهالستانی که از مجوز قانونی آن مطمئن باشید می‌توانید از خرید نهال‌های پسته باکیفیت اطمینان حاصل کنید. این نهال‌ها در واقع شناسنامه‌دار هستند و به تایید سازمان جهاد کشاورزی رسیده‌اند.

پیش از انتخاب نهال پسته حتما قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنید

به طور کلی ریشه نهال‌ها نباید هیچ‌گونه پیچ و تاب‌خوردگی یا آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی داشته باشند. ریشه‌ها باید کامل سالم بوده و بر روی آن هیچ اثری مانند پوسیدگی، سوختگی یا گره‌خوردگی وجود نداشته باشد. ساقه‌ها، برگ‌ها و شاخه‌های آن هم باید کاملا سالم به نظر برسند.

به سن گیاه توجه داشته باشید

سومین نکته مهم برای خرید نهال پسته توجه به سن آن‌ها است. بهترین واریته‌های نهال پسته دیرگل یا زودگل، شرایط کاشت و مراقبتی کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند. توصیه می‌کنیم برای توسعه باغ پسته خود کمتر به سراغ نهال‌های کمتر از یک سال یا بیشتر از دو سال نروید. برای نهال‌های جوان باید به برگ‌ها و جوانه‌های تازه روییده شده توجه کنید که کاملا سالم باشند.

دکتر کاشت؛ یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین عرضه انواع نهال پسته

درختان پسته در ایران و حتی در خارج از کشور انواع و ارقام بی‌شماری دارند به ‌طوری‌ که چیزی حدود ۶۰ نوع پسته در ایران وجود دارد. شما با دانستن خصوصیات انواع مختلف درختان پسته، شرایط کاشت و مراقبت از آن‌ها و همچنین محصول نهایی، می‌توانید بهترین نوع نهال پسته را انتخاب کنید.

دکتر کاشت یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع نهال میوه و محصولات کشاورزی است. ما در این مجموعه مقاوم‌ترین انواع نهال پسته با میزان باردهی بالا را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. برای خرید مرغوب‌ترین ارقام نهال پسته می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.