انتخاب نهال میوه برای باغ

انتخاب نهال میوه مناسب؛ عاملی تاثیرگذار در ثمردهی درختان باغ

انتخاب نهال میوه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های باغداران است. در زمان خرید نهال میوه باید ابتدا به شرایط مطلوب کاشت مانند شیب مناسب، نور و رطوبت کافی، محل امن کاشت، شرایط بهینه خاک برای رشد گیاه و … میوه‌دهی دقت کنید. بر همین اساس در این مطلب از دکتر کاشت تمامی نکات انتخاب نهال میوه برای باغ را با هم بررسی می‌کنیم.

چرا انتخاب نهال میوه مناسب برای باغ اهمیت دارد؟

درختان برای رشد و باردهی به شرایط متفاوتی نیاز دارند. اولین اصل در انتخاب نهال میوه برای باغ، آشنایی کامل با نهال و تطبیق آن با شرایط جغرافیایی مختلف است. در مناطق گرمسیری یا سردسیری نهال‌های خاصی رشد می‌کنند و شناخت ویژگی‌های هر نهال نیز به رشد مطلوب آن‌ها کمک می‌کند. بدون توجه به ویژگی‌های یک نهال و تناسب آن با موقعیت جغرافیایی و شرایط خاک، نتیجه مطلوب ایجاد نمی‌شود.

انتخاب نهال میوه برای باغ

در انتخاب نهال میوه برای باغ باید به چه نکاتی دقت کرد؟

نهال درخت جوانی است که معمولا ارتفاعی بین 90 تا 120 سانتی‌متر دارد. این درختچه‌های جوان متناسب با شرایط آب‌وهوایی مختلف، باردهی معینی دارند و ایجاد شرایط مناسب برای رشد و نمو آن‌ها، سود بالایی را نصیب باغداران می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی اشاره می‌کنیم که در انتخاب نهال میوه برای باغ تاثیرگذار هستند.

توجه به نوع نهال میوه؛ اولین عامل برای انتخاب

اولین و مهم‌ترین معیار برای انتخاب نهال مناسب برای باغ، تعیین هدف کاشت و نوع میوه است. نهال‌های میوه پرفروش‌ترین انواع نهال به‌شمار می‌روند؛ اما برای انتخاب آن‌ها باید به مواردی مانند میزان باردهی، بازارپسندی میوه و مصارف آن دقت کنید. برخی از مهم‌ترین نهال‌های میوه عبارت‌اند از:

  • نهال شلیل
  • نهال سیب
  • نهال پسته
  • نهال گردو
  • نهال هلو
  • نهال انجیر
  • نهال گلابی
  • نهال آلو
  • نهال زردآلو
  • نهال گیلاس
  • نهال بادام
  • نهال انگور
  • نهال توت

بررسی میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک

آگاهی از میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک عامل مهمی است که باید در انتخاب نهال میوه به آن توجه کرد. در صورت عدم توجه به ویژگی‌های نهال و شرایط رشد آن در خاک، باردهی درختان تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. به‌طور عمومی معمولا میزان pH مناسب خاک برای نهال‌های میوه در حدود 6.5 تا 7.5 است.

انتخاب نهال میوه برای باغ

مقاومت نهال میوه در برابر عوامل بیماری‌زا؛ عاملی موثر در انتخاب نهال مناسب برای باغ

مقاومت نهال‌ها در برابر انواع عوامل بیماری‌زای قارچی، ویروسی و باکتریایی عامل مهم دیگری است که باید در انتخاب نهال میوه برای باغ به آن توجه کرد. همچنین در صورت مقاومت پایین نهال در برابر این عوامل می‌توان از انواع سموم و آفت‌کش‌ها استفاده کرد.

نهال باید سالم باشد

پس از انتخاب نوع و رقم نهال میوه با توجه به شرایط محیطی، منطقه و عوامل اقتصادی، باید به جنبه‌های کیفیت ژنتیکی و کیفیت فیزیکی آن توجه زیادی داشت. به‌دست آوردن سود بالای ناشی از کاشت نهال میوه، به استفاده از نهال مرغوب، سالم و قوی بستگی دارد. از آنجایی که نهال بعد از فرایند بلوغ رویشی (سه تا پنج سال) وارد مرحله باردهی می‌شود؛ انتخاب یک نهال سالم و مرغوب برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی یا کاهش رشد ضروری است.

آگاهی از فصل باردهی نهال میوه برای باغ

در انتخاب نهال میوه برای باغ، شناخت میزان باردهی و فصل آن بسیار مهم است. آگاهی از این فرایند به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و شرایط رشد درخت نظم می‌بخشد و شرایط مناسبی را برای تولید میوه‌های مرغوب در اختیار باغداران قرار می‌دهد.

برای انتخاب نهال میوه برای باغ به ظاهر آن دقت کنید

ظاهر نهال میوه اطلاعات کاملی از سالم بودن یا معیوب بودن آن به ما ارائه می‌دهد. نهال مناسب برای میوه‌، معمولا ریشه‌هایی پر و شاخه‌هایی منشعب داشته و ظاهر آن صاف و کشیده است. همچنین نهال چند شاخه توانایی بالاتری در باردهی بهتر و سریع‌تر دارد.

داشتن گواهی سلامت؛ عاملی مهم در انتخاب نهال میوه مناسب برای باغ

سلامت نهال یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب آن است. در نهال‌های سالم هیچ نشانه‌ای از نماتد، آفت، بیماری و علف‌های هرز و انگل دیده نمی‌شود. تمام این نهال‌ها از نظر سلامت، تاییدیه وزارت جهاد کشاورزی را دریافت کرده‌اند و دارای گواهی سلامت هستند.

دقت به طول عمر اقتصادی نهال میوه

منظور از طول عمر اقتصادی نهال میوه، مدت‌زمانی است که درخت توانایی باردهی دارد. برخی از درختان مانند گردو با واریته‌های متنوع و میزان باردهی بالا در طولانی‌مدت، بیشترین سود را برای باغداران به همراه دارند.

انتخاب نهال میوه برای باغ

خاک مناسب

بر اساس نوع درخت و اقلیم منطقه به مخلوط خاک مناسبی برای رشد بهتر نهال میوه برای باغ نیاز است. بیشتر درختان برای رشد به خاک‌های رسی – شنی به همراه آهک مناسب و کود حیوانی مرغوب نیاز دارند. انتخاب نهال میوه برای باغ و تناسب آن با خاک منطقه بر افزایش رشد درخت تاثیرگذار می‌باشد.

میزان مقاومت نهال در برابر سرما

بافت‌های گیاهی تحمل دماهای بسیار پایین را ندارند. این فرایند فیزیولوژیک توقف رشد، از اوایل پاییز شروع می‌شود و تا زمان شکوفا شدن گل‌های درختان میوه در بهار ادامه دارد. میزان مقاومت نهال میوه به سرما، متناسب با شدت، زمان وقوع، مدت زمان پایداری دما و سرعت کاهش دما متفاوت است. به همین دلیل هر درخت می‌تواند میزان مشخصی از دمای پایین را تحمل کند. به‌طور کلی دمای زیر 29- درجه سانتی‌گراد برای بیشتر نهال‌ها خطرناک است؛ بنابراین در انتخاب نهال میوه برای باغ باید به میزان تحمل دمای سرد توجه بالایی داشت.

خرید نهال میوه برای باغ از فروشگاه دکتر کاشت

اعتبار فروشگاه‌های توزیع نهال، در اطمینان از کیفیت و سلامت نهال‌های خریداری‌شده تاثیرگذار هستند. فروشگاه دکتر کاشت با پشتیبانی از انواع نهال‌های میوه برای اقلیم‌های مختلف جغرافیایی، گزینه‌های متنوعی را برای کاشت نهال در اختیار شما قرار می‌دهد. فروشگاه ما با آگاهی از شرایط سلامت نهال‌ها و شناخت ویژگی‌های مناسب رشد، در کنار فروش و توزیع آن‌ها، مشاوره‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید پس از مشورت با کارشناسان سایت ما درباره انتخاب‌ نهال میوه مناسب‌ برای‌ باغ‌ ‌‌خود، نسبت به خرید عمده آن‌ها اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.